VYBERTE BARVU

Kdy můžete řídit po pivu? Rozbor limity alkoholu a řízení

Kdy můžete řídit po pivu? Rozbor limity alkoholu a řízení

Alkohol a jeho degradace v těle

Když si dáme pivo, alkohol se z našich žaludků a střev dostává do krve a začíná tělem kolovat. Degradace alkoholu, tedy jeho rozklad a vyloučení z těla, je individuální proces, ovlivněný faktory jako hmotnost, věk, pohlaví, ale i zdravotní stav nebo stupeň únavy. Obecně se uvádí, že průměrná rychlost degradace alkoholu je u muže přibližně 0,1 promile za hodinu, ale samozřejmě to je pouze hrubý odhad. Konkrétní rychlost se může výrazně lišit.

Je třeba pochopit, že alkohol ovlivňuje každého trochu jinak a neexistuje jednoduché pravidlo, které by umožňovalo s jistotou říci, že po určitém čase jste 'v pohodě' na řízení. Pro některé může být jedno pivo doslova hraniční záležitostí, pro jiné může znamenat, že jsou už nad limit. Nulová tolerance je vždy nejbezpečnější volbou.

Limit alkoholu v krvi

V České republice, stejně jako v mnoha jiných zemích, platí při řízení nulová tolerance alkoholu. To znamená, že limit je nastaven na 0,0 promile a jakákoli překročení tohoto limitu může mít za následek nejen pokutu, ale i trestní stíhání. V každodenní praxi policií se ovšem můžeme setkat s malou tolerancí kvůli možné chybě měřícího přistroje, ale spoléhat se na ni by bylo velkým rizikem.

Nelze opomenout, že zákony se mohou časem měnit a aktualizace limitů je otázkou legislativního procesu. Proto je vždy dobré sledovat aktuální stav a nevycházet z 'pověstí' nebo zastaralých informací.

Faktory ovlivňující míru alkoholu v krvi

Různí lidé odlišně reagují na konzumaci alkoholu a na to, jak rychle je jejich tělo schopno alkohol zpracovat. Mezi hlavní faktory patří:

  • Hmotnost a tělesný tuk - větší a těžší osoby mají větší objem krve, což může vedlejší koncentraci alkoholu snížit.
  • Pohlaví - ženy mají obvykle vyšší procento tělesného tuku a nižší obsah vody v těle, tudíž mají tendenci mít vyšší hladinu alkoholu v krvi než muži stejné váhy.
  • Metabolismus - rychlost, s jakou tělo metabolizuje alkohol, je individuální a může být ovlivněna genetikou či celkovým zdravotním stavem.
  • Spotřební návyky - pravidelní konzumenti alkoholu mohou mít vyšší toleranci, ale to neznamená, že mají nižší hladinu alkoholu v krvi.
  • Pokrmy konzumované společně s alkoholem - jídlo může zpomalit absorpci alkoholu do krve, takže po jídle vypité pivo může mít menší okamžitý vliv než na lačný žaludek.

Tyto a mnohé další faktory dělají z přesného odhadu, 'kdy po pivu za volant', vědu, nikoli jasný výpočet.

Odhad vlastního stavu

Samotní často přeceňujeme svoje schopnosti posoudit, jak velký vliv na nás alkohol má. 'Cítím se dobře, můžu řídit,' je subjektivní pocit, který nemá nic společného s objektivním stavem opilosti. Obvykle chybí vnímání vlastního omezení reflexů nebo snížení kognitivních schopností. Elektronické alkoholtestery mohou dát lepší představu, ale ani ty nejsou bezchybné.

Daří se mi třeba vzpomenout, kolik ráz jsem už slyšel frázi 'to jedno pivo ještě může být.' A pravdou je, že i 'to jedno pivo' může způsobit, že reflexy nebudou tak rychlé, jak by měly, nebo že rozhodnutí nebudou tak dobrá, jako by byla bez toho piva. Je to risk, který osobně považuji za neodůvodněný, když vezmeme v potaz možné důsledky.

Alternativní způsoby dopravy po konzumaci alkoholu

Řízení po konzumaci alkoholu není jedinou možností, jak se dostat domů. Přemýšlejme o alternativách - zda to není ideální šance využít služeb taxi či jiných alternativních dopravních možností. Mnohokrát jsou již ve větších městech dostupné služby, jako je Uber nebo Bolt, tak proč riskovat?

Ve městě jako Jihlava už není problém najít vhodnou alternativní dopravu. Nejenže se tím vyhneme možným nepříjemnostem s policií, ale také zvýšíme bezpečnost na silnicích. Nebudeme tímto ohrožovat sebe ani ostatní.

Přístroje pro měření úrovně alkoholu

Pro zajištění vlastní jistoty se můžeme spolehnout též na osobní alkoholtestery. Na trhu je řada zařízení, od jednoduchých dechových testů po přesnější, ač dražší, digitální přístroje. Jak ale už bylo naznačeno, tyto přístroje by měly být používány spíše jako orientační a ne jako definitivní důkaz, že můžeme bezpečně řídit.

Navíc každý přístroj má nějakou margi chyby a není možné se na něj spolehnout stoprocentně. Proto doporučuji vždycky přidat na straně opatrnosti a když je v krvi jakýkoliv alkohol, volit raději alternativní dopravu.

Noční život a zodpovědnost

Socializace nad sklenicí či více sklenicemi alkoholu je u nás kulturně zakořeněná a není nic špatného si občas užít noční život. Důležité je mít zodpovědný přístup, a to znamená myslet na bezpečný návrat domů už předem.

V Jihlavě, podobně jako v jiných městech, se konají různé večerní akce, párty či koncerty. 'Nejsem zodpovědný jen za sebe, ale i za ostatní,' by mělo být heslo každého, kdo se chystá na takové akce a ví, že bude pít. Máme na výběr – buď si pro tuto příležitost zvolit jinou dopravu, nebo se alkoholu na akci vyhnout, pokud plánujeme jet autem.

Možné nepříjemnosti a sankce

Jak jsem již zmínil, za řízení v opilosti hrozí vysoké pokuty, ztráta řidičského oprávnění, a v extrémních případech může dojít až ke kriminálnímu stíhání. Ani to nejlepší pivo na světě nestojí za riziko soudního procesu a vše, co s tím souvisí.

Bezpečnost na silnicích by měla být naší prioritou a je důležité, aby znají a přátelé měli na paměti, že po sklenici alkoholu řídit není dobrý nápad. Stejně tak bychom měli být odhodlaní a schopní zastavit kohokoli, kdo by to zkoušel.

Závěr

Zbytečné riskování, nepříjemné následky a možné ohrožení zdraví nebo životů jiných osob, to vše může být důsledkem rozhodnutí usednout za volant po konzumaci alkoholu. Přes všechny pokusy o odhad toho, jestli už alkohol 'oprošel', není nic tak bezpečné jako absolutní zdrženlivost při řízení. A naopak, nic není tak riskantní jako podcenit vliv jednoho piva.

Chcete-li jít na jistotu, užijte si tu skleničku dobrého piva, ale pro cestu domů nechte auto zaparkované a využijte alternativ. Tak si udržíte nejen svůj dobrý pocit z jízdy bez rizika, ale i bezpečnější silnice pro nás všechny. A to je přeci to, o co nám jde nejvíc.

Napsat komentář